Viscum divi divi 350
Nederlandse kunstenaars in Duitsland

Sculptuur//Skulptur Bredelar organiseert in 2017 voor de derde maal een opmerkelijke tentoonstelling in Klooster Bredelar.

Een tentoonstelling waarin culturele verdieping telt, het klooster als locatie een centrale plek inneemt en de communicatie tussen kunst en publiek voorop staat. Een tentoonstelling waarin drie Nederlandse kunstenaars laten zien hoe zij thema’s, die zij samen delen met hun Duitse buren, in visuele beelden vertalen. De oorsprong van het klooster, haar industriële periode en haar huidige functie als cultureel centrum leveren de inspiratie.

Het voortouw wordt genomen door de beroemde Nederlandse kunstenaar Sjoerd Buisman, die zich, net als de middeleeuwse kloosterbewoners voorheen, laat leiden door bomen en planten bij zijn onderzoek naar complexe groeiwijzen en structuren. Hoe hij daaruit een eigentijdse beeldentaal heeft ontwikkeld, kunt u in de tentoonstelling ervaren.
Aan zijn gerijpte werk ontleent onze tentoonstelling haar titel ‘Natura 2017’.

 

AriandeVette1  
Jong ontmoet oud

Dapper en vol vernieuwingsdrift nemen twee jonge kunstenaars elk een ander thema uit de historie van Klooster Bredelar op zich. Arian de Vette zoekt zijn weg door de periode van industriële productie, terwijl Tim Breukers zich afvraagt welke betekenissen toegekend kunnen worden aan het huidige culturele centrum. Beide aanstormende talenten zijn in Nederland opgeleid, hebben een postacademische opleiding gevolgd en buitenlandse residency’s voltooid. Tijdens de eerste ontmoetingen met de ‘meester’ Sjoerd Buisman kwamen hun opvattingen ter sprake. Met respect voor zijn oeuvre zullen zij hun eigen installaties inrichten, geïnspireerd door het klooster maar ongetwijfeld ook met een knipoog naar de door Sjoerd tentoongestelde werken.
 
TimBreukers coco
Tranformagiekar
Publieksbegeleiding

Waaraan ontleent de kunstenaar zijn autoriteit en hoe zelfstandig mogen wij daar zelf mee omgaan? Wat is de betekenis van de ruimtelijke kunst voor ons, wat de betekenis vande verschillend gestemde podia waarop gewerkt wordt? Rond deze vragen zullen wij interviews houden, teksten schrijven en een audiotour inspreken, waarbij zowel de kunstenaars als theoretici aan het woord komen. Aangevuld met het meest eigentijdse medium dat ons ter beschikking staat, video-opnames uit de atelierpraktijk. Dat alles in gewone-mensen taal. En niet te vergeten met een spetterende performance als opening, die ons als publiek een danig handje zal helpen bij het beleven van de tentoonstelling.

 

kassel fridericianum
Grote Tentoonstellingen

2017 is opnieuw een jaar van grote tentoonstellingen: Skulptur-Projekte in Münster, De Documenta in Athene en Kassel, de Biënnale van Venetië. Grootschalige shows waarin werken van tientallen kunstenaars worden getoond, gegroepeerd aan de hand hun engagement met de grote wereldproblemen: multiculturele spanningen, financiële crises, massa-migraties, politieke internationale verhoudingen, hongerproblematiek en dictatoriale regimes.


Maquette 350
Klooster Bredelar

Maar als u wilt ervaren hoe driedimensionale kunst zich kan verhouden tot onze eigen Europese cultuur, kom dan naar Klooster Bredelar! U zult daar ervaren dat de natuur nog steeds een grote inspiratiebron is voor de westerse kunst. Bewust sturen wij aan op een ontmoeting tussen drie uitgesproken kunstenaars, die voor ons toeschouwers minstens zo inspirerend zal werken als de rivaliteit tussen de honderden kunstenaars in de megatentoonstellingen. Wederzijds respect bij het laten ketsen van opvattingen, met als resultaat het opleven van alle werken, dat is onze bedoeling. Winst voor de kunstwerken, de kunstenaars en het publiek.