Voorvechtster voor de maatschappelijke betekenis van beeldhouwkunst. Beeldhouwer Gabriele Landfried volgde als autodidact verschillende cursussen in gerenommeerde 'zomeracademies', zoals die in Beratzhausen en Salzburg.

Deze zomeracademies zijn een fenomeen in Duitsland en Oostenrijk, waar cursussen worden gegeven door beroemde kunstenaars uit de hele wereld. Daarmee pretenderen zij grote actualiteit te paren aan internationale tendensen, een opvatting die vooral staat voor globalisering van de kunst.
Gabriele verbindt in haar kunstwerken vooral maatschappelijke thema's, met een voorkeur voor de rol van de vrouw. Zij toont dat beeldhouwkunst niet alleen indrukwekkend of mooi hoeft te zijn, maar wel degelijk belangwekkend kan zijn door een eigentijds politiek standpunt in te nemen. Dat blijkt ook uit haar lidmaatschap van het FrauenMuseum Bonn für Kunst, Kultur, Forschung e.V., het eerste museum dat zich, zonder alleen feministisch te zijn, inzet voor vrouwelijke kunstenaars en kunst gemaakt door vrouwen.
Dat haar instelling zeer gewaardeerd wordt, blijkt ook uit het feit dat zij deze maand voor de tweede keer werd gekozen als voorzitster van de kunstenaarsvereniging in Brilon, waar zij zich sinds 2007 inzet voor de kunstenaars en de kunst uit de regio Hochsauerland. Zo maakt zij haar idealen waar, niet alleen in de beslotenheid van het atelier, maar ook in haar maatschappelijke bijdrage aan het organiseren van tentoonstellingen en het onderhouden van contacten binnen en buiten de vereniging.

2007 - 1. Vorsitzende Kunstverein östliches Sauerland e.V.
2009 - Gründungsmitglied der Gruppe DUAL 19
2010 - Mitglied im August Macke – Kuratorium des Hochsauerlandkreises. Kuratorin, Jurorin

Zie ook: Gabriele Landfried: Rolmodellen van keukenfolie