Beeldhouwer Elisabet Stienstra (Gasselternijveen, 1967) is opgeleid aan de Academie Minerva in Groningen en de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Stienstra maakt volgens klassieke procédés sculpturen in hout, marmer, brons of een combinatie van die materialen. Ze woont en werkt in Amsterdam.

Voor de tentoonstelling in Bredelar hebben we het werk 'Painted Figure' gekozen. Het onderwerp van het beeld sluit vlekkeloos aan bij de geschiedenis van het voormalige Premonstratenser vrouwenklooster. (Zie de tekst bij het beeld: Houding en pijn, de maagd-martelares). In een ateliergesprek in Amsterdam vertelde Elisabet hoe ze gefascineerd is door sculpturen uit vroeger tijden, waarvan de betekenis ons niet meer heel duidelijk is. Toch wekken ze bij ons gevoelens op – over al die eeuwen heen. Dat is een belangrijke functie van beeldhouwwerk: het overleeft ons en brengt betekenissen over uit lang vervlogen tijden. Bovendien inspireert ze jonge beeldhouwers om die beeldtaal verder uit te werken en te laden met nieuwe betekenissen. En wat haar uiteindelijk bij het maken van elk beeld weer verwondert is "hoe een beeld jou kan worden als je het aan het maken bent, en het je kan overweldigen".

De volgende musea/instellingen hebben werk in hun collectie:

    Museum Arnhem, Arnhem
    Achmea Kunstcollectie, Leiden
    Museum Beelden aan Zee, Scheveningen
    Museum Het Valkhof, Nijmegen

De volgende instellingen bieden werk aan en organiseren exposities:

    Galerie Majke Hüsstege, Den Bosch

De volgende gemeenten hebben werk in de openbare ruimte:

    Amsterdam
    Apeldoorn

zie ook: Houding en pijn, de Maagd-Martelares

http://www.elisabetstienstra.com/