Tim I 150Een aantal zaken die me bij het maken van de presentatie bezig hebben gehouden.

- In mijn werk kun je bijna altijd twee kanten benoemen. Aan de ene kant ben ik geïnteresseerd in het sculpturale, monumentale en technische, aan de andere kant hou ik ook heel erg van informele persoonlijke zaken, grapjes en rotzooi. Als deze twee uitersten elkaar tegenkomen heb ik het gevoel dat ik op de goede weg ben.

- De presentatie heb ik gemaakt terwijl ik in de laatste dagen van mijn wittebroodsweken zat. Mijn vrouw en ik zijn op huwelijksreis geweest naar Egypte. We hebben een Nijl cruise van een week gedaan tussen Luxor en Aswan waar we veel tempels hebben bezocht en de vallei der koningen vanuit een luchtballon hebben gezien. Op deze manier is er een Egyptisch thema in de presentatie gekomen.

- De Egyptische schaal.

- Op de binnenplaats van het klooster in Bredelar een acht meter hoge obelisk oprichten.

- Ik hou van bordspelletjes.

- Ik was op zoek naar een manier om de overgang van Sjoerd zijn werk naar mijn werk vorm te geven. Sjoerd en ik werken op een heel verschillende manieren, we zijn van een andere generatie kunstenaars. Met het gat in de muur vraag ik of je er door heen wilt stappen. Van de wereld van Sjoerd naar de wereld van Tim. Van een beelden expositie naar de verborgen schatkamer. Het gat in de muur communiceert ook met de enorme afbeelding van het bordspel op de grond. De wraak van Toetankhamon!

- In het stuk klei bij de uitgang staan twee woorden geschreven. GIPSPLATO was het grapje dat ik maakte toen Jeroen de curator, ik weet niet waarom, het over Plato had terwijl we gipsplaten aan het sjouwen waren. VOL TETRISSEN was het grapje dat ik maakte toen Jeroen bij het inladen van het transport vroeg of ik probeerde de bus zo vol mogelijk te krijgen.
In de ruimte staat een architectonische vorm van hout en zwart plastic als een reusachtig Tetris blok.

- Op de tekstplaat buiten staat DE VOORUIT DENKER. De Denker van Rodin is de Mona Lisa van de beeldhouwkunst. Als beeldhouwer wilde ik die iconische sculptuur naar de kroon steken. Stel je bent Jeroen de curator, en je zou maar één werk kunnen opstellen in het Klooster van Bredelar, welke zou je dan kiezen; De Denker of De Vooruitdenker?... Bingo!

- Mijn vrouw had haar rug verbrand in Egypte. Ik merkte dat ik extra bezorgd was omdat we getrouwd waren. De blaasjes op haar rug zijn enorm uitvergroot te zien half achter de tekstplaat die buiten hangt.

- Op de opblaaszuilen buiten en binnen zijn collages te zien die ik in Korea gemaakt heb. In Korea zijn dit soort opblaaszuilen big business, in sommige straten staan er wel twintig, om reclamen te maken voor eettentjes, karaoke bars en massagesalons.

- Vorig jaar ben ik 6 maanden in Korea geweest als artist in residence bij het MMCA via het Mondriaanfonds. Als souvenir voor Koreaanse vrienden had ik Hollandse mini klompjes meegenomen. Te zien op textiel poster binnen.

- De Bassdrum heeft als titel 'Wegens ongeval geen voorstelling'. Lees voorstelling als optreden en voorstelling als wat het voorstelt.

- Het tekstbord FUCK VOORUITGANG vind ik goed hangen bij de WC. De vlieg op de tekstplaat is een beetje als zo'n mik vlieg in een urinoir.

- Het beeld Rock in het poortgebouw was oorspronkelijk twee keer zo hoog. Met een hamer heb ik het beeld kleiner gemaakt om het hanteerbaarder te maken. Keramiek kan makkelijk stuk, dat kan een probleem zijn, door er met een hamer tegenaan te gaan had ik het gevoel dat ik met dat probleem aan het dealen was.

- De aluminium dobbelsteen kwam op zijn kant te staan door advies van de werkplaatsmeester. 'Als je de dobbelsteen op één punt zet kunnen de luchtbelletjes er langs af glijden'. Door een technisch advies bleef de dobbelsteen op symbolisch niveau voor altijd draaien.

- De piepschuimen vorm is sculpturaal bedoeld.